Her Yaşta Ortodontik Tedavi Mümkün müdür?

Her Yaşta Ortodontik Tedavi Mümkün Mü Tel tedavisi eskiden sadece çocuklarda uygulanan bir tedavi olmakla beraber günümüzde her yaşta diş telleri veya şeffaf plaklar ile ortodontik tedavi mümkündür. Halen 20 yaşından sonra tel tedavisinin mümkün olmadığını düşünen kişiler dişlerinin ortodontik tedaviyle düzelebileceğini öğrendiğinde oldukça şaşırabilmektedir. Ortodontik tedavi isteği her yaştaki hastalar tarafından gittikçe artan talep görmektedir.

Neden eskiden erişkinlere ortodontik tedavi uygulanmazdı?

Eskiden ortodontik tedavinin sadece erişkin ve çocuk hastalara yapılmasının belli nedenleri bulunmaktaydı. En önemli sebep ortodontik tedavi sürecinin eskiden çok daha zorlu ve uzun sürmesiydi. Eski teknolojide tel tedavilerinde kişilere uygulanan tellerde her diş için özel bükümler yapılması gerekirdi ve bu bükümler ortodontistler tarafından bizzat kişiye özel uygulanmaktaydı. Oldukça az sayıda bulunan ortodontistlerin herkese bu zahmetli ve uzun süren tedaviyi uygulayabilmesi için yeterli imkan bulunmamaktaydı. Gelişen teknoloji ile beraber ortodontik tedavi süreçlerinin kısalması ve kolaylaşması, artan ortodonti uzmanı sayısı ve toplum bilincinin artması ile herkesin ortodontik tedavi talep etmesi nedeniyle artık ortodontik tedavi hem her yaştaki bireyler tarafından talep edilmekte hem de bu talepler karşılanabilmektedir.

Ortodontik tedavi süreci ve sonuçları her yaşta aynı mıdır?

Tabi ki erişkinlerin ortodontik tedavi süreçleri ve sonuçları her zaman çocuk yaşta uygulanan ortodontik tedaviler ile aynı olmayabilir. Erişkin ortodontisi adı altında incelenen bu süreçte ne büyük fark tedavi süresinin uzamasıdır. Azalan metabolik aktivite ile esnekliğini kaybeden dokularda diş hareket hızı gençlere göre azalmaktadır. Ayrıca ilerleyen yaşlarda görülebilen dişeti çekilmesi veya kemik erimesi nedeniyle dişleri destekleyen dokularında azalma mevcutsa bu hastalarda daha farklı tedavi yöntemleri uygulanması gerekmektedir. Erişkinlerde ortodontik tedaviler ile dişlerin düzeltilmesi her ne olursa olsun mümkündür fakat çeneyi ilgilendiren bozuklukların tedavisi daha zor olmaktadır. Bunun esas sebebi de gençlerde görülen büyüme ve gelişmenin 18 yaşından sonra durmasıdır. Büyüme potansiyeli olmayan bireylerin çenelerindeki düzeltmeler ancak çene cerrahisi gibi yöntemler ile elde edilebilir.

Erişkinlerin ortodontik tedavilerin başarı şansı nedir?

Bahsedilen sebepler (yavaşlayan metabolizma, büyüme gelişimin olmaması ve kemik yapısındaki değişimler) hep erişkinler açısından dezavantajlı görünse de aslında erişkin ortodontisinde genel de çok olumlu sonuçlar alınmaktadır. Bunun başlıca sebebi erişkinlerin tam olarak ne istediklerini bilmeleri ve kendilerini psikolojik olarak tedavi sürecine çok iyi hazırlamalarıdır. Hasta-Hekim ilişkisinin sağlıklı kurulabildiği ve hastaların aktif olarak tedaviye katıldığı ve uyum gösterdiği durumlar her zaman olumlu sonuçlanmaktadır. Tedaviyi ailesi zorluyla isteyen, neden tel taktığını ve alacağı olumlu sonuçları anlamayan ergen bir hastanın tedavisinde başarıya ulaşmak çok daha zor olmaktadır. Ayrıca erişkin hastaların çocuk hastalara kıyasla tedaviye ayırabileceği daha çok zamanı bulunmaktadır. Bu nedenle erişkin hastalar ile ortodontik tedavilerde ortak belirlenen hedefler doğrultusunda başarılı sonuçlar alınmaktadır.