Ortognatik Cerrahi Tedavi Hangi Durumlarda Uygulanır?

Ortognatik Cerrahi Tedavisi Dişlerinin düzelmesi için ortodontiste başvuran hastaların bir kısmı sadece tel tedavisi veya şeffaf plaklar gibi ortodontik tedavilerin kendisi için yeterli olmayacağını, ayrıca çene ameliyatına ihtiyacı olduğunu öğrenebilir. Bazı hastalar da yüzlerinden memnun olmadığı için direkt olarak çene cerrahisi talep eder. Alt ve veya üst çenenin ameliyat ile düzeltilmesi anlamına gelen ortognatik cerrahi kararı çenelerdeki bozukluk miktarı ve hastanın beklentilerine göre şekillendirilir.

Ortognatik cerrahi ihtiyacını çenelerdeki bozukluk miktarı belirler

Bazı hastaların dişleri bozukken bazılarının çenesinde problem mevcuttur. Bazı hastalarda ise hem çenelerde hem dişlerde bozukluk görülür. Çene ameliyatına ihtiyaç olup olmadığını belirlemek için dişlerde olan bozukluk önemli değildir. Önemli olan çenelerde bulunan bozukluğun normalden ne kadar sapmış olduğudur. Eğer aşırı bir çene bozukluğu yoksa, klasik ortodontik tedaviler olan tel tedavisi veya şeffaf plak tedavisi ile dişlerin düzeltilerek arzu edilen estetik sonuçlar elde edilir. Bu tedavilerde çeneler arası uygulanan lastikler, diş çekimleri veya mini vidalardan yardım alınabilir. Çenede var olan hafif veya orta seviyedeki bozukluk ortodontik tedavi ile örtülür ve bu tedaviye kamuflaj tedavisi ismi verilir. Çenesinde kamuflaj tedavisinin düzeltemeyeceği oranda bozukluk bulunan hastalara ortognatik cerrahi tedavisi önerilir.

Ortognatik cerrahi kararını hastanın yüz estetiğinden memnun olup olmaması da belirler

Bazen çenelerde aşırı bozukluğu olmayan hastaların yüzlerinde büyük değişim talep etmesi söz konusu olabilir. Örneğin dar çenesi bulunan bir hastanın geniş bir gülümsemeye kavuşması veya profil görüntüsünde büyük değişiklikler ancak ortognatik cerrahi ile elde edilir. Dar çeneler, uzun yüz, alt çenenin aşırı önde veya geride olması, çene asimetrileri erişkin hastalarda ancak cerrahi ile düzeltilebilir. Tam tersi olarak çenesinde aşırı bozukluğu olsa bile hasta yüzünden memnunsa bu durumda çene ameliyatı uygulanmayabilir. Tabi çene ameliyatı olmadan dişlerde bazı düzeltmelerin tam olarak elde edilemeyeceği unutulmamalıdır. Hastalar yüzleriyle barışık olduğu için ameliyat istemediği gibi bazen de korkudan ortognatik cerrahiden kaçınır.

Ortognatik cerrahinin riskleri nedir

Ortognatik cerrahi, ortodontik tedavinin başlangıcından ortalama 1 sene sonra tek çene veya çift çene olacak şekilde uygulanır.  Cerrahi işlem halk arasında “çenenin kırılması” olarak tanımlansa da “çenelerin yeniden konumlandırılması” tanımlanması daha doğrudur. İşlem plastik cerrahlar veya çene cerrahları tarafından son derece titizlikle ve kontrollü olarak uygulanır. Cerrahi işlem tamamiyle ağız içinden uygulandığından yüzde herhangi bir iz kalması söz konusu değildir. Cerrahi sonrası 1 ay iyileşme dönemidir. Bu süreçte ameliyat sonrası oluşan şişlikler iner, ağrı şikayetleri geçer, ağız açıklığı normale gelir ve bu sayede hastalar kademeli olarak eskisi gibi çiğneme fonksiyonunu görmeye başlar. Alt çenede uygulanan cerrahi sonrası alt çenede bir miktar uyuşukluk oluşabilir. Alt çenedeki uyuşukluk basit bir 20 yaş çekimi sonrası bile görülebilir, bu durum asimetri veya kaslar felç şeklinde değil, hissiyatta farklılık olarak karşımıza çıkar. Bu komplikasyon vakaların büyük bir kısmında 6 ay içerisinde iyileşir.