Ortodontik Tedaviler

Ortodontik tedavi, dişlerin çene kemiği içerisinde hareket ettirilerek istenen doğru konuma getirilmesidir. Böylelikle ideal gülüş estetiği sağlanmakta, hatta çeneler ve yüzlerde bile değişim sağlanabilmektedir. Ortodontik tedavi süresi genellikle 6 aydan 2 seneye kadar değişebilmektedir.
Dişlerin kemik içerisinde belirli bir hızda ilerleyebilmesi nedeniyle tedavi süresi göreceli olarak uzundur. Buna rağmen ortodontik tedavi tüm dünyada en popüler estetik tedavilerden biridir. Bazı ülkelerde nüfusun %80’inin ortodontik tedavi gördüğü bilinmektedir. Bunun en temel sebebi dişlerin minesinin hiç zarar görmeden istenen sonuçların alınabilmesidir.

Ortodontik tedavi denilince ilk akla gelen ve en yaygın yöntem tel tedavisidir. Tel tedavisinde metal veya şeffaf braketlerin dişlerin ön yüzeyine yapıştırılır ve bu braketler arasından tellerin geçirilir. Yöntemin kolaylığı, öngörülebilirliği ve düşük maliyeti nedeniyle genellikle ilk tercih edilen yöntem budur. Fakat uzun süren tedavi sürecinde tellerin gözükmemesi için çeşitli estetik yöntemler gelişmiştir.

Bunlardan biri içten tel veya lingual ortodonti yöntemidir. Lingual ortodontide braket ve teller dişlerin iç yüzeyinde bulunur. Dişlerin iç yüzeyi çok farklı ve karışık yapıda olduğundan uygulanacak braket ve tellerin kişiye özel üretilmesi gerekmektedir. Diğer yöntem işe şeffaf plaklar ile ortodontik tedavidir. Şeffaf plaklar hareketli ortodontik apareylerdir, dişlere yapıştırılan sabit ortodontik tedavilere göre avantajı yemek yeme esnasında rahatlık olurken, dezavantajı apareyin yemek sırasında takıp çıkarma sorumluğunun bulunmasıdır.

12 yaşından önce de hareketli plaklar ile ufak diş bozuklukları veya çene bozukları düzeltilebilmektedir. Bu tedaviler erken ortodontik tedaviler olarak adlandırılır ve 8 yaşından itibaren ortodontist kontrolü ile tedavinin ne zaman başlayacağına karar verilir.

Tüm ortodontik tedavilerde hastalara düşen sorumluluklar bulunmaktadır. Hastaların ortalama 4-8 hafta aralığında kontrollere gelmesi ve çok iyi ağız hijyenine sahip olması beklenir. Sabit tedavilerde gıdaların kesilerek ufak lokmalar halinde yenmesi, hareketli tedavilerde de plakların kaybedilmemesi gerekir.

Ortodontik Diş Hareketi
Arayüz Fırçası

Nüks tüm ortodontik tedaviler sonrası görülebilen, dişlerin eski haline doğru bir miktar hareket etmesidir. Nüks riski özellikle tel tedavisi sonlandırıldıktan sonraki süreçte en fazla olurken, 1 senenin sonunda artık nüks beklenmez. Bu nedenle ortodontik tedavilerden sonra 1 yıllık pekiştirme tedavisi devam etmelidir. Pekiştirme tedavisi ön dişlerin arkasına ince tellerin beyaz dolgularla yapıştırılması ve hareketli şeffaf plakların özellikle geceleri kullanılmasıdır.

Lingual Retainer